Dagbladet-1

RINGSTED FRIKIRKE

Roskildevej 192 - 4100 Ringsted

Syge valfartede til helbredelsesmøde

Hver eneste træstol i Ringsted Frikirke på Roskildevej er besat, da kirken torsdag aften åbner for helbredelsesmøde nummer to inden for få uger.

er mødt op for at høre Hans Berntsen, der er på besøg fra Nordjylland.

Hans Berntsen er kendt i frikirkelige kredse som den tidligere Volvo-direktør,

der kan helbrede syge.

Den seneste tid har han nydt særligt stor popularitet.

Det skyldes hans medvirken i TV2-programmet Healing - sidste udvej.

- Vi oplevede meget stor interesse på vores sidste møde. Der kom over 200, og nogle måtte gå hjem igen, siger præst i Ringsted Frikirke Hans Ole Kofoed.

Derfor er der arrangeret et ekstra møde med den nordjyske prædikant.

Frem springer præst Hans Ole Kofoed for at byde velkommen.

De vittige bemærkninger flyver gennem luften, men alle er klar over, hvad det handler om: Ikke salmesang, ikke persondyrkelse, ikke løfter til en fjern gud.

Det handler om at blive helbredt. Det er dét, de fremmødte tror og håber på. Her sidder mennesker i kørestol og mennesker med gangstativ og krumbøjet ryg. Her er unge og gamle.

DAGBLADET har en plads på forreste række.

Efter indledende sang og klaverspil taler Hans Berntsen lidt om sig selv.

- Det her er ganske almindelige jyske hænder, som der ikke noget særligt ved. Men jeg kender kanalen, siger han og peger opad.

Han tilføjer:

Jesus, og kun Jesus, der helbreder.

Mens han taler, lyder der lavmeldt et »amen« fra tilhørere og fra præsten. Det er alvor, det her. Selv om Hans Berntsen understreger, at det faktisk ikke er nødvendigt at tro for at blive helbredt.

- Kan man blive helbredt uden at tro? Ja! Nogle af de mest markante fysiske mirakler er sket for dem uden tro, siger han.

Kurve til penge

Selve helbredelsen skal ske i form af forbøn for hver enkelt. Men først får de besøgende et kort, hvorpå de kan skrive navn og adresse, og om de ønsker at vide mere. Et par kurve sendes rundt, så de kan yde et økonomisk bidrag til seancen.

Derefter stiller folk op i lange køer. Der er trængsel, men de kommer til, en efter en. De fortæller kort, hvad de fejler.

- Jeg har kræft i lungerne, og det har spredt sig til hovedet, fortæller én af dem.

Hans Berntsen bøjer sig ind over ham, lægger hænderne på hans hoved og beder om at kræftcellerne skal forsvinde.

På andre tager han fat i benene og »strækker dem lige lange«. Der er flere varianter af helbredelsen, der tager et kort øjeblik.

Bagefter går folk ud i et tilstødende rum og drikker kaffe og spiser kage. Nogle tager direkte hjem. Nogle er følelsesmæssigt berørt. Andre er mere afventende.

- Jeg kunne ikke mærke noget, men måske kommer det senere, siger en mand, der ønsker at være anonym.

Webmaster - Arne Christensen - tac@live.dk